Veřejné zakázky se manipulují sofistikovaněji

Nevládní organizace Transparency International oslovila před komunálními volbami kandidáty v osmi krajských městech. Podle Davida Ondráčky, manažera projektu, je stále těžší odhalit zmanipulovaná výběrová řízení.

Některé zakázky zadávané městy vypadají, že jsou výhodné hlavně pro stavební firmy a až poté pro občany. Může za to napojení komunálních politiků na stavební firmy?

Toto propojení vážně ovlivňuje fungování a hospodaření radnic a má navíc vazbu na financování stran. Projevuje se to třeba přechody politiků do firem, o kterých přímo rozhodují, a zpět z firem na radnice. Veřejné zakázky se dnes manipulují sofistikovaněji a je velmi těžké to odhalovat. Je nutné neustále připomínat, že jde o rozdělování veřejných prostředků, a ne o dělení kořisti.

Často se také stává, že si města založí akciovou společnost, na niž vyvedou své dluhy, a na první pohled to vypadá, že město dluh nemá. Jaká rizika hrozí v takovém případě?

Třeba že tato firma, byť vlastněná městem, vás pak nepustí do účetnictví a smluv se stavebními firmami. Městské akciovky se vymlouvají na obchodní tajemství a na to, že nespadají pod zákon o přístupu k informacím. Neposkytují dostatečné informace ani zastupitelům a možnosti kontroly jsou tím velmi omezené. Tyto firmy hospodaří s veřejnými prostředky a často jsou v monopolních postaveních, otevřenost jim neublíží.

Jaké další „fikané“ postupy jste vypozorovali?

Vynalézavost je bezbřehá - zakázky se rozdělují na menší celky, aby se vyhnulo soutěžím, používají se užší řízení místo otevřených tendrů, jsou podepisovány dodatky smluv měnící původní podmínky, informace se neposkytují, nevyvozuje se regresní odpovědnost za způsobené škody.

Co považujete za největší překážky pro transparentnost hospodaření na radnicích?

Pokud město řídí jedna parta lidí několik volebních období, klientelistické sítě nutně vzniknou. Jako překážku lepšího fungování radnic však vidím i nízkou profesionalitu opozičních zastupitelů. Ti mnohdy nedostatečně využívají všechny své možnosti, jak kontrolovat vládnoucí koalici, a tím de facto současný stav legitimizují. Je to často sisyfovská práce, ale kdo ji nechce dělat, ať ji nedělá.

Myslíte, že se ústředí jednotlivých politických stran dostatečně zajímají o kontroverzní aktivity svých spolustraníků v krajích a obcích?

Vedení stran obvykle reaguje až na vážné skandály, které mohou stranu poškodit na národní úrovni - třeba případy odhalených mrtvých duší ve straně nebo zapletení člena strany do kriminálních aktivit. Jinak jsou strany rády, že vůbec mají své místní organizace, protože představují jejich mocenskou základnu.

K TÉMATU:

Andělský pat v Jeseníkách

Stavitele nemůžeme diskriminovat

Hříšní lidé modrých radnic





Čtěte dále

další zprávy

Titulní strana Standardní písmo Větší písmo

Tmavé zobrazení
Přepnout na plnou verzi