Langerovo dítě za sedm miliard

kauzaByrokracii čeká revoluce. Tento týden odstartuje první fáze projektu Czech Point. Lidem by mělo ubýt běhání po úřadech, důležitá potvrzení a výpisy dostanou na jednom místě. A v budoucnu prý vše zařídí z domova. Alespoň to tvrdí vláda. Zaznívají ale námitky, že lejstra zůstanou.

Na radnici v Novém Strašecí stojí už dnes na stole každého úředníka obrazovka počítače. Technika ale dosud sloužila pouze k tomu, aby se mezi sebou lépe domluvili byrokraté. Za pár týdnů se to změní; na úřad dostanou počítač, který by si časem mohla oblíbit značná část obyvatel města. Začnou přes něj totiž vyřizovat úřední listiny, za nimiž dosud cestovali buď do Rakovníka, anebo až do Prahy. Pořizovat výpisy z katastru, trestního nebo obchodního rejstříku ještě mohli korespondenčně. V tom případě čekali až dva týdny, než dokumenty přišly poštou z Prahy. Zanedlouho zabere celá procedura maximálně desítky sekund.

Nové Strašecí bylo spolu s dalšími čtyřiatřiceti obcemi ministerstvem vnitra zařazeno do zkušební fáze projektu Czech Point. Program by měl ukončit zaostávání české byrokracie; podle analýzy sdružení SPIS, zaměřeného na využívání počítačů na úřadech, patří Česko v kvalitě elektronizace veřejné správy až na 21. místo v Evropské unii. Czech Point má přinést převratnou změnu. Pokud se nový systém podaří dotáhnout do konce, zřejmě se konečně splní sliby politiků o tom, že občané přestanou obíhat úřady a byrokraté z různých institucí si začnou vyměňovat informace.

Středočeské městečko patří k nejmenším obcím v programu. Starosta Jakub Klein­dienst (ODS) naznačuje, že bez konexí na patřičných místech by se zřejmě pilotní projekt Novému Strašecí vyhnul. „Raději ani nebudu vyprávět, jak jsme se k tomu dostali, ale platí, že je to pro nás velmi prestižní,“ říká Kleindienst a pochvaluje si, jak vše běží na tuzemské poměry až neuvěřitelně rychle.

O své účasti se na radnici dověděli koncem ledna. Od té doby se tajemník městského úřadu Jiří Tláskal zúčastnil několika školení. Dodnes sice nezná přesný termín, kdy by měl v obci Czech Point začít fungovat, není mu zřejmé, zda z ministerstva dostane dotaci a nové počítače, ale o projektu hovoří se zaujetím. Obyvatel Nového Strašecí přijde na radnici například pro výpis z obchodního rejstříku, předloží doklad, vyškolený pracovník podatelny zadá do počítače jméno a odešle dotaz na server ministerstva vnitra. Tam se budou sbíhat data ze všech registrů. Z účtu úřadu v Novém Strašecí se odečte padesát korun. Poté ministerský server pošle ověření, které se otiskne na druhou stranu požadovaného lejstra. Úředník přidá kulaté razítko, občan zaplatí podle rozsahu služby částku od padesáti korun. To by mělo fungovat od konce dubna.

Vzdálenější budoucnost, jak ji maluje ministerstvo vnitra, se jeví ještě růžověji. Soudy ušetří stovky milionů korun, protože postupně přestanou potřebovat doručovatele: podnikatelé a každá právnická osoba budou mít vlastní elektronickou datovou schránku, do níž budou padat všechna oficiální oznámení od úřadů; nikdo se nebude moci bránit, že si „zásilku“ nepřevzal. Odpadne prostor pro korupci mezi úředníky – ti budou pracovat výhradně s dokumenty na obrazovkách počítačů a jen výjimečně přijdou do kontaktu s člověkem, jehož žádost budou zrovna vyřizovat. Práce se navíc velmi zrychlí: už žádné předávání papírů mezi dveřmi, pobíhání z patra do patra, konec čekání na poštovní zásilku; vše potřebné poteče síťovými kabely. Když matrikář upraví něčí adresu, změna se okamžitě objeví ve složce téhož člověka na správě sociálního zabezpečení, v trestním rejstříku, na katastru nemovitostí.

Celý rozhovor v časopise Týden č. 13/2007.

Autor: Luboš Kreč, Tomáš Menschik





Čtěte dále

další zprávy

Titulní strana Standardní písmo Větší písmo

Tmavé zobrazení
Přepnout na plnou verzi