Kočující továrna na miliardy

Ochrannou známku Madonna si nechala jedenadvacetiletá dívka z Detroitu s dlouhým jménem Madonna Louise Veronica Ciccone Ritchie zaregistrovat v roce 1979Madonna přijela poprvé do Prahy a vše bylo úplně stejné jako na těch místech, která už navštívila. Zaplnila titulní stránky a církevní hodnostáři jakoby povinně vydali protestní nótu. Perfektně fungující cirkus jménem Madonna naplnil dvakrát Sazka Arenu a přihodil do kasičky paní principálky dalších pár desítek milionů.

Je úterý, pátého září. Technici zavěšují v Sazka Areně světla a motory, které uvádějí do pohybu Madonniny rekvizity: pohyblivé jezdecké sedlo a kouli, ve které se spouští na scénu v úvodu show. V osm večer je vše přichystáno. Řidiči kamionů, kteří od brzkého rána projeli trasu Amsterdam-Praha, před halou pokuřují nebo žvýkají lékořicové bonbony. Jak se jim líbí Madonnino vystoupení? „Jsem spíš na jinou muziku, ale vozím muzikantům věci už léta, při vystoupení pomáhám za scénou vytahovat kulisy. Jinak mě to představení fakt moc nebere,“ odpovídá s úsměvem asi pětačtyřicetiletý Berry.

Na opačné straně haly postává padesátka českých „bedňáků“. Poté co projdou kontrolou ostrahy, odcházejí vyprázdnit útroby kamionů a přenést Madonnino království na kolečkách na přesně určená místa. Ve tři ráno vyfasují bramboračku a bagetu, pracovat budou do východu slunce. Ve středu dopoledne už nastoupí užší okruh, který čítá sto šedesát lidí, a dodělá „tajný“ zbytek. „Svůj tým Madonna v zákulisí řídí sama. Při setkání na mě působila hodně energicky, spíše jako organizátorka velkého divadelního představení než zpěvačka,“ říká Robert Pokert, ředitel agentury Interkoncerts, které se podařilo poprvé nalákat Madonnu do země bývalého východního bloku.

Značka Madonna

Ochrannou známku Madonna si nechala jedenadvacetiletá dívka z Detroitu s dlouhým jménem Madonna Louise Veronica Ciccone Ritchie zaregistrovat v roce 1979. Tehdy ještě ambiciózní tanečnice a zpěvačka neměla na prodej nic. Dnes musí personál v hotelech měnit před jejími zraky záchodová prkénka a pak je zase odstraňovat, aby je nikdo nemohl prodat fanouškům. „Mohla by dnes prodávat i svůj použitý toaletní papír,“ napsala nedávno novinářka Germaine Greerová v britském deníku Independent.

V USA dokonce existuje marketingová škola s názvem Madonna a na evropských vysokých školách (například v berlínské European School of Management and Technology) se přednáší, jakými prostředky dosáhla takového úspěchu. „Madonna může ztělesňovat ledacos. Chová se chameleonovitě, takže může být chápána jako selfmademan a úspěšný potomek evropských přistěhovalců, emancipovaná žena, rebelka, kritik církve, milující matka, filantrop,“ říká Jana Duffková, socioložka z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Jakkoli se názory na idol euroamerické popkultury liší, jedno se zpochybnit nedá: je to zřejmě jediná žena, které se ve světovém showbyznysu podařilo udržet tak dlouho na vrcholu (více než dvacet let). Značku Madonna zná dnes téměř každý pozemšťan. „Neztrácí čas. Náplní její práce je dělat reklamu na značku Madonna,“ píše Greerová v Independentu.

Gulášová show

Madonna do svých vystoupení namíchala vedle erotických pohybových kreací také apely odsuzující válku a vzývající svobodu, bratrství a pospolitost„Má schopnost měnit chování a vystupování podle toho, co veřejnost očekává. Proměňuje se přesně podle potřeby publika,“ říká Daniel Köppl, šéfredaktor týdeníku Marketing & Media. Přestože není oslnivá krasavice a její pěvecké kvality jsou sotva průměrné, po mnoho let určuje módní trendy. „Vždy pečlivě sleduje, co se odehrává mimo prostor komerční scény. Její trik spočívá v tom, že velmi rychle rozezná, co má šanci na komercializaci, a hned jde do toho,“ pokračuje Greerová.

V poslední době propaguje Madonna jógu, biopotraviny a Pilatesovu cvičební metodu. Do svých vystoupení namíchala vedle erotických pohybových kreací také apely odsuzující válku a vzývající svobodu, bratrství a pospolitost. Mnozí diváci tak mohou mít při sledování její show pocit, že si trochu zaprotestovali, pomohli dobré věci a kromě ceny za vstupenku je to nic nestálo.

Co na tom, že show může působit jako podivně splácaný postmoderní guláš: svíjení se na tyči a lascivní pohyby střídají obrázky smutných tváří černošských dětí na obřích plátnech, doplněné portréty George Bushe, Adolfa Hitlera, Usámy bin Ládina. Nad tím vším se vznáší Madonnino plamenné skandování, že válka je špatná a svět chce mír. „Je to vlastně odrazem její showbyznysové mnohostrannosti,“ podotýká socioložka Duffková.

Humanistické poselství

Většina českých hudebních teoretiků však Madonninu show jednoznačně odsuzuje. „Ona tvrdí, že pokračuje v učení Ježíše Krista, ale přitom si neodpustí vyšpulit zadek do kamery. I v Praze potvrdila, že není dobré brát ji vážně. Je to oběť showbyznysu, která udělá všechno pro to, aby před jejím hotelem celé dny hlídkovaly desítky fotografů,“ vyznal se v deníku Právo Jaroslav Špulák.

Podobně reagoval také hudební publista Jiří Černý na serveru iDnes: „Abych řekl pravdu, Madonna mě vůbec nezajímá.“ Také Köppl považuje upozorňování na hladové a nemocné africké děti za laciné. „To dělá skoro každý. Proč se nevěnuje jiným problémům, o kterých se tolik nemluví? Třeba automobilismu.“

Některé intelektuály proto zřejmě šokovalo, že na koncert zavítal i ctitel rockové hudby Václav Havel. Bývalý prezident šel zpěvačku nejprve pozdravit s nevlastní dcerou Ninou, poté ho Madonna přizvala ke svému pravidelnému rituálu: meditaci s ostatními členy souboru a koncentraci na vystoupení.

„Na Václava Havla zapůsobilo humanistické poselství, o které se Madonna snaží a které ovlivňuje miliardy lidí. Bere ji jako fenomén dneška a její představení považuje za pozoruhodné,“ tlumočil Havlovy pocity jeho tajemník Jakub Hladík.

Podobný názor jako bývalý prezident má Alena Králíková, ředitelka organizace Gender Studies. Podle ní je Madonna osobnost, která ostatním ženám dokazuje, že je možné dosáhnout téměř všeho. Kralíková je navíc přesvědčena, že v případě Madonny jde o dostatečně inteligentní způsob, jakým upozornit na důležité problémy. „Erotické motivy do své show vloží, protože to od ní lidé čekají. Současně však hovoří o jiných aktuálních a důležitých tématech.“

Přemýšlet o světě

Je středa odpoledne, Madonnini fanoušci se chystají na koncert, který začíná v osm hodin večer. Jedním z nich je Michal Finkenauer. Středoškolský učitel matematiky a fyziky je hlavním organizátorem fanklubu, který čítá asi tisíc členů. Web zásobuje denně po práci až čtyřmi čerstvými aktualitami z Madonnina života, které vyhledává ve světových médiích. Zpěvačku poslouchá od dvanácti let a nejvíce ho přitahují její dokonalé proměny a všestrannost. Přivazování na lesklý, červeně nasvícený kříž s umělou trnovou korunou na hlavě a modrožlutými barokizujícími paprsky považuje za výzvu k zamyšlení: „Po koncertě v Londýně jsem se přistihl, jak hluboce přemýšlím o tomto světě.“

Foto: Karel Šanda, Lucie Pařízková

Autor: Eva Hamáčková





Čtěte dále

další zprávy

Titulní strana Standardní písmo Větší písmo

Tmavé zobrazení
Přepnout na plnou verzi