Ať už máte firmu založenou delší čas, právě rozjíždíte start-up, nebo rozmýšlíte dobrý byznys plán, jedno je jisté. Potřebujete k tomu lidi. A vzhledem k aktuální situaci na trhu práce taky musíte vědět, jak na ně, a umět to s nimi zatraceně dobře.
Kdo je to mileniál a proč byste ho měli ve své firmě chtít
Poslední dobou velmi často skloňovaný pojem mileniál vznikl od slova milénium (tisíciletí) k označení lidí, kteří se narodili mezi lety 1975 a 1995 a byli ovlivněni právě přelomem tisíciletí. Takový člověk se vyznačuje mimo jiné tím, že na rozdíl od generace svých rodičů nemá tendenci zůstávat v jedné firmě desítky let jen ze zvyku, lenosti, strachu ze změny nebo protože by se to prostě mělo. Mileniálové, jinak také generace Y, hledají práci, která pro ně bude mít smysl, ve které se budou rozvíjet a posouvat. A v takové práci pak dokážou nemožné, jsou pro firmu velkým přínosem, dokážou ji posunout dál mílovými kroky. Pozor - společnost Manpower tvrdí, že za 3 roky budou tito lidé tvořit ⅓ světové pracovní síly.
Na co byste se měli určitě připravit
Pracovní portály upozorňují na to, že na nástup generace mileniálů je třeba se začít připravovat co nejdříve. Pokud máte ve své firmě co do činění s managementem a vedením lidí, počítejte s tím, že vás nemine přenastavování procesů. Bude potřeba, abyste byli schopni vymýšlet pro takové zaměstnance nové výzvy, angažovat je, a tak si je ve svém byznyse udrželi a těžili z toho.
Že je vaše firma ještě malá a nemá vlastní HR? Že máte spoustu nápadů, ale chybí vám čas i dovednosti firmu či lidi vést? Nebo se potřebujete na věci podívat z nového úhlu a nemáte se u koho učit? Vyplatí se investovat do vlastního rozvoje. Nemusíte se na následující tři roky zavřít do přednáškových sálů státních univerzit a snažit se získat bakalářský titul z personalistiky. Skvěle fungují například flexibilní roční programy MBA, které strukturou vycházejí vstříc všem vytíženým podnikatelům i majitelům firem a jsou koncipované tak, že přinášejí poznatky okamžitě použitelné v praxi.
Co dělat, aby vám schopní lidé z byznysu neutekli
Už jsme zmínili, že je důležité, aby ve vašem byznysu schopní zaměstnanci nacházeli nové výzvy a cítili se být angažovaní. O mileniálech se také říká, že se chtějí neustále vzdělávat a učit něco nového. Dáte-li jim k tomu příležitost, jste na dobré cestě. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců nebo členů týmu ale nutně také souvisí s něčím dalším, a to opět se vzděláváním vás samotného jako šéfa nebo manažera.
Zažili jste někdy nadřízeného, který byl schopný v oboru podnikání firmy, ale totálně selhával jako manažer? Pak asi víte, jak nepříjemné to je. V nejedné společnosti se stalo, že odešel i celý obchodní tým kvůli manažerovi - byl to sice skvělý obchodník, ale neuměl jako manažer své podřízené motivovat ani podpořit.
Úspěch byznysu leží ve vašich rukou (a vaší hlavě)
Na počátku firmy stojí většinou nějaký dobrý nápad, se kterým často přijde právě majitel. Záhy se ale vlastník firmy může ocitnout před problémem. Dobré nápady, jak je známo, k úspěchu nestačí. A zvlášť od majitele menší firmy se tak často žádá, aby přicházel s dobrými nápady, ale i s řešením spousty problémů a k tomu aby byl samozřejmě schopným manažerem.
"Často v našich flexibilních MBA programech studují právě majitelé firem, lidé, kteří mají skvělý drive, hlavu plnou originálních nápadů, ale potřebují vedení a inspiraci v řízení lidí a managementu firmy," říká Simona Probstová, manažerka vzdělávání na škole European School of Business & Management a pokračuje: "Není to žádná ostuda, manažerem se nestanete přes noc. Díky tomu, že se tito lidé u nás v ročním MBA studiu zdokonalují a konzultují záležitosti každodenní praxe své firmy s těmi nejlepšími odborníky, rostou v očích ostatních členů svého firemního týmu."
Proč studovat MBA Executive management na ESBM?
MBA Executive management je jeden z mnoha programů MBA, které škola ESBM nabízí. Často využívají toto roční studium právě majitelé různě velkých firem a lidi v řídicích pozicích. Protože ESBM se zaměřuje na podporu většinou dosti časově vytížených lidí, přizpůsobila tomu už samotnou koncepci vzdělávání.
Moderní e-learning se kombinuje s interaktivními workshopy konanými několikrát za rok o víkendech a vše směřuje k tomu, aby účastníci programu mohli v rámci studia řešit své aktuální situace, se kterými se ve firmě potýkají. Aplikují poznatky obratem do praxe, konzultují s odborníky, zamýšlejí se nad inovativními přístupy a nad tím, jak je úspěšně aplikovat.
Co všechno se můžete naučit?
Dá se říci, že cokoliv chcete. Roční studium je rozdělené do tří bloků, přičemž první je shodný pro studenty všech oborů a obsahuje mimo jiné právě Řízení lidských zdrojů a Strategický management. V rámci druhého bloku si volíte specializaci a v rámci bloku třetího, volitelného, si vybíráte z široké nabídky volitelných předmětů, které mohou být tematicky mimo váš hlavní obor. Titul MBA získáte po splnění všech studijních povinností a obhájení závěrečné práce.
Vypadá to lákavě? Dobrou zprávou je, že nemusíte čekat na nový školní rok ani další semestr. Můžete se přihlásit k MBA kdykoliv a začít posouvat svůj byznys kupředu třeba už od zítřka. Držíme vám palce!
Více informací naleznete na webu ESBM.