Komerční prezentace

Češi mají doma miliony v uměleckých předmětech

Češi mají doma miliony v uměleckých předmětech

Majitelé uměleckých děl jsou v Česku všeobecně vnímáni jako minoritní skupina. Nedávný průzkum* však ukázal, že rozhodně nejde o pár jedinců. Téměř čtvrtina českých domácností (21 %) totiž vlastní vzácné obrazy nebo šperky, jejichž průměrná hodnota se pohybuje ve výši 1,4 milionu korun na domácnost.

Znalci jedné z nejstarších a nejprestižnějších aukčních společností světa Dorotheum však upozorňují, že konečné číslo bude ještě vyšší. Řada lidí totiž ani netuší, že mají doma vzácné umělecké dílo a vnímají ho jen jako součást rodinného dědictví. "Nezřídka se stane, že nám lidé přinesou předmět, o němž se domnívají, že jde o bezcenný kus a on se z něj pak stane černý kůň aukce," říká expert na výtvarné umění Jan Nízký, interní znalec společnosti Dorotheum. "Loni jsme takto získali zdánlivě nenápadný obraz Vyprávění pohádky italského autora Alessandra Milesiho. Na naší aukci se o něj nakonec strhl velký mezinárodní boj a z vyvolávací ceny 36 tis. korun se jeho konečná hodnota vyšplhala na 2,16 milionu," dodává Nízký.

Češi mají doma miliony v uměleckých předmětech
Lada Josef- Mukuláš, anděl, čert - dosažená cena 1 020 000,- Kč 

Ve velké většině případů však majitelé alespoň tuší, zda-li jde o dílo známého a vyhledávaného autora nebo nikoliv. V mnoha případech se totiž takové dílo uchovává z generace na generaci a jeho prodej se odkládá na "zlé časy". Správné načasování prodeje je však vždy pro prodej jakéhokoliv uměleckého díla stěžejním faktorem. Pokud majitel není nucen prodávat pod vlivem nepříznivých subjektivních okolností, je třeba počkat si na správnou dobu. Ta může nastat v momentě, kdy je zvýšená poptávka po konkrétním autorovi, třeba po jeho výstatě nebo ve chvíli, kdy aktuální ekonomická situace nahrává tomu, že lze na aukcích dosáhnout opravdu dobrých cen. A takové období je právě nyní.

"V posledních letech, kdy se mnozí investoři odklonili od investování do finančních produktů a nemovitostí, zaměřili svou pozornost podstatně více ke tradičnějším formám investic, především k umění. Nákup uměleckých děl se tak stal oblíbeným způsobem uložení a v lepším případě posléze i zhodnocení, finančních prostředků. Proto by se měli majitelé kvalitních uměleckých předmětů rozhodnout pro jejich prodej i ve chvíli, kdy to pro ně není nezbytností. Může se totiž stát, že později už tentýž kus prodají za podstatně nižší částku. Právě zvýšená poptávka se totiž zase vrátí do standardních kolejí," říká Mária Gálová, ředitelka české pobočky aukčního domu Dorotheum.

Češi mají doma miliony v uměleckých předmětech
Rittstein Michael - Mrknutí - dosažená cena 540 000,- Kč

Aukce umění a starožitností této společnosti se konají čtyřikrát ročně a nejbližší proběhne v květnu v pražském hotelu Marriot. "Aukce představuje nejobjektivnější formu prodeje uměleckých děl," pokračuje Gálová. "Cenu, za kterou se vydraží, totiž určuje aktuální poptávka na trhu a prodej je naprosto transparentní." O tom, že prodej uměleckého díla prostřednictvím aukce může jeho majiteli přinést skutečně zajímavou částku, svědčí i březnový prodej obrazu Josefa Lady Mikuláš, anděl a čert. Vyvolávací cena tohoto obrazu byla stanovena na 400 tisíc korun, ale mnozí zájemci jeho cenu nakonec posunuli až přes hranici jednoho milionu korun. "Bylo to teprve podruhé v historii, co se Ladův obraz prodal za částku vyšší než milion", dodáva Gálová a upozorňuje, že příjem uměleckých děl do zmíněné květnové aukce Dorothea se uzavírá již tento týden.

Více informací najdete na stránkách www.dorotheum.com.

* průzkum Era Poštovní spořitelny

Obraz v titulu je Milesi Alessandro - Vyprávění pohádky , dosažená cena

2 160 000,- Kč 





Čtěte dále

další zprávy

Titulní strana Standardní písmo Větší písmo

Tmavé zobrazení
Přepnout na plnou verzi